Perspektif Filsafat Matematika Dalam Alkitab Di Era Disrupsi

  • Dian Juli Adisaputra Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia Semarang
  • Aji Suseno Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia, Semarang
Keywords: Mathematics, philosophy of mathematics, disruption era

Abstract

Mathematics is an absolute truth that has a definite value, and mathematics is a science that studies numbers, numbers, formulas, and calculation analyses. While the Bible is the living Word of God as a guide for Christian beliefs. One of the results of the development of mathematical philosophy of thought in the current era of disruption is that humans can experience the Bible in digital form. This writing uses the Literature Study method, and the results of this study show that the perspective of the philosophy of mathematics in the Bible shows the perfection of God in every calculation. It should be understood together that without realizing the results of the proof of every mathematical calculation in this paper is the result of the formulation of God's mathematical philosophy which has been applied to an object of Bible texts related to mathematics.

  Abstract View: 168, pdf Download: 68

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifianto, Yonatan Alex, Reni Triposa, dan Daniel Supriyadi. “Menerapkan Matius 5:13 Tentang Garam Dunia di Tengah Era Disrupsi.” Shamayim: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 1, no. 1 (2020): 92–106. https://doi.org/10.51615/sha.v1i1.7.

Atmaja, I Made Dharma. “Filsafat Ilmu Sebagai Pembentuk Karakteristik Pengembangan Media Pembelajaran Matematika.” Jurnal Santiaji Pendidikan, 10, no. 1 (2020): 20–26. https://doi.org/10.36733/jsp.v10i1.693.

Bagus, Lorens. Kamus Filsafat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2000.

Blomberg, Craig L. Can We Still Believe The Bible: An Evangelical Engagement with Contemporary Questions. Grand Rapids: Brazos Press, 2014.

Drewes, B.F, dan Julianus Mojau. Apa itu Teologi? Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2003.

Enns, Paul. The Moody Handbook of Theology. Malang: Literatur SAAT, 2012.

Ernest, P. The Philosophy of Mathematics Education. Hampshire: The Falmer Press, 1991.

Ficket, Harold L. Kepercayaan Kaum Baptis: Sebuah Pedoman. Semarang: Seminari Theologia Baptis Indonesia, 1985.

Hamzah, Ali, dan Muhlisrarini. Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Hers, R. What is Mathematics, Really? London: Jonathan Cape, 1997.

James, dan James Van. Mathematic Dictionary. Nostrand Rienhold, 1976.

Johnson, dan Rising. Math on Call : A Mathematics Hanbook. Houghton Mifflin Co: Great Source Education Group, Inc, 1972.

Kasali, Renald. Disruption: Tak Ada yang Tak Bisa Diubah Sebelum Dihadapi, Motivasi Saja Tidak Cukup. Jakarta: Gramedia Pustaka, 2018.

Kline. Kurikulum Berbasis Kompetensi dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. Jakarta: Puskur, 1973.

Lase, Evasari Kristiani, dan Friska Juliana Purba. “Alkitab Sebagai Sumber Pengetahuan Sejati Dalam Pendidikan Kristen Di Sekolah Kristen: Sebuah Kajian Epistemologi.” Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja 4, no. 2 (2020). https://doi.org/10.37368/ja.v4i2.145.

Maleachi, Martus A., dan Hendra Yohanes. “Kehadiran Tuhan di Tengah Umat-Nya: Dari Penciptaan ke Penciptaan yang Baru.” Veritas: Jurnal Teologi dan Pelayanan 19, no. 1 (2020): 11–24. https://doi.org/10.36421/veritas.v19i1.361.

Marxsen, Willi. Pengantar Perjanjian Baru. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2008.

Novitasari, Dian. “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa.” Fibonacchi : Jurnal Pendidikan FIBONACCI Matematika & Matematika 2, no. 2 (2016): 8–18. https://doi.org/10.37368/ja.v4i2.145.

Nu’man, Mulin. “Pembelajaran Matematika dalam Perspektif AlQuran.” Jurnal Pendidikan Matematika 2, no. 1 (2016): 39–49. https://doi.org/10.33474/jpm.v2i1.205.

Nurlaila, Siti, Ratna Sariningsih, dan Rippi Maya. “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Terhadap Soal-Soal Bangun Ruang Sisi Datar.” Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif 1, no. 6 (2018). https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1113-1120.

Pramono, Yonathan Wingit, Sari Saptorini, dan Jhon Leonardo Presley Purba. “Implementasi Pemuridan Kristen dalam Keluarga di Era Disrupsi.” TELEIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2021): 144–54. https://doi.org/10.53674/teleios.v1i2.35.

Puspaningtyas, Nicky Dwi. “Berpikir Lateral Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika.” Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika 1, no. 1 (2019): 25–30.

Qadry, Ikhbariaty Kautsar, Syahrullah Asyari, Nur Ismiyati, dan Andi Patimbangi. “Karakteristik Kultural dan Filosofi Matematika.” Infinity: Jurnal Matematika dan Aplikasinya 2, no. 1 (2021): 62–71. https://doi.org/10.30605/27458326-68.

Ronda, Daniel. “Kepemimpinan Kristen di Era Disrupsi Teknologi.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 3, no. 1 (2019): 1–8. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i1.125.

Sinaga, Wita, Bung Heri Parhusip, Robin Tarigan, dan Suryati Sitepu. “Perkembangan Matematika dalam Filsafat dan Aliran Formalisme Yang Terkandung dalam Filsafat Matematika.” SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied 2, no. 2 (2021): 17–22. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.508.

Suharsaputra, Uhar. Filsafat Ilmu Suatu Pengantar. Kuningan: Rumah Buku Press, 2010.

———. Filsafat Umum Jilid 1. Jakarta: Universitas Kuningan, 2004.

Suriasumantri, Jujun S. Filsafat Ilmu: Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2005.

Surya, Edy. “Visual Thinking Dalam Memaksimalkan Pembelajaran Matematika Siswa Dapat Membangun Karakter Bangsa.” Digital Repository Universitas Medan 5, no. 1 (2012): 41–50.

Suwardana, Hendra. “Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental.” JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri 1, no. 2 (2018): 109–18. https://doi.org/10.30737/jatiunik.v1i2.117.

Suyitno, Hardi. Pengenalan Filsafat Matematika. Semarang: Universitas Negeri Semarang, 2014..

Suyitno, Hardi, dan Rochmad. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Filsafat Matematika melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Strategi Berbasis Kompetensi dan Konservasi.” Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 6, no. 2 (2014): 199–205. http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4981.

Ulfa, Marchamah. “Strategi Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) pada Pemahaman Konsep Matematika.” Mathema: Jurnal Pendidikan Metematika 1, no. 1 (2019): 48–55.

Waruwu, Mesirawati, Yonatan Alex Arifianto, dan Aji Suseno. “Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi.” Jupak: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2020): 43–56. https://doi.org/10.52489/jupak.v1i1.5.

Zaluchu, Sonny Eli. “Metode Penelitian di dalam Manuskrip.” Jurnal Teologi Berita Hidup 3, no. 2 (2021): 249–66. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93.

———. Pentateuch : Narasi Narasi Utama Kitab Musa. Semarang: Golden Gate Publishing, 2020.

Published
2022-04-30
How to Cite
Dian Juli Adisaputra, & Suseno, A. (2022). Perspektif Filsafat Matematika Dalam Alkitab Di Era Disrupsi. Manna Rafflesia, 8(2), 567-587. https://doi.org/10.38091/man_raf.v8i2.231
Section
Articles